« naar blogoverzicht

September 8, 2020

Welke Google Ads biedstrategie past het beste bij mijn account?

Op 24 juli 2018 veranderde Google Adwords naar Google Ads. Met deze verandering kwamen ook een reeks vernieuwingen waaronder automatische biedstrategieën. Maar welke biedstrategie kies je nu het beste? Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat elke biedstrategie zijn eigen doel heeft. Net zoals bij Facebook Ads, zal de keuze van jouw doelstelling in lijn liggen met een specifieke biedstrategie.

Hieronder een overzicht van alle biedstrategieën (januari 2020):

Doelkosten per actie (CPA)
Met deze biedstrategie kan je zelf instellen hoeveel een conversie maximum mag kosten. Bij Aimdigital gebruiken we deze biedstrategie wanneer we beschikken over voldoende conversiegegevens. Vaak gebruiken we deze strategie bij het genereren van leads. Het enige wat je hoeft te doen is bepalen hoeveel een conversie maximum mag kosten.

Doelrendement op advertentie-uitgaven (ROAS)
Wie denkt aan een webshop, denkt ongetwijfeld aan e-commerce tracking. Als je zelf over een webshop beschikt, dan weet je dat elke aankoop niet dezelfde is. Er is een groot verschil tussen een gebruiker die iets koopt met 5 euro winst of een gebruiker die iets koopt met met 100 euro winst. Daarom wil je allicht meer bieden voor de gebruikers die meer opleveren.  Dit doen we automatisch met Doel-ROAS. Hierbij stelt Google automatisch je max CPC-biedingen in om je conversiewaarde te maximaliseren op basis van een gekozen doel-ROAS percentage.

Aantal conversies maximaliseren
Met conversies maximaliseren zal Google automatisch zoveel mogelijk conversies genereren binnen gekozen max CPC. Ongeacht de cost per aquisitie (CPA). Bij Aimdigital gebruiken deze biedstrategie ook enkel wanneer er zeker voldoende conversiegegevens aanwezig zijn in het account.

Conversiewaarde maximaliseren
Deze biedstrategie is bijna hetzelfde als de Doel-ROAS biedstrategie. Bij deze biedstrategie zullen we enkel een zo hoog mogelijke conversiewaarde willen genereren, terwijl we met doel-ROAS gerichter optimaliseren op basis van return on ad spend (ROAS).

Verbeterde CPC (ECPC: Enhanced Cost per click)
Enhanced CPC of Verbeterde CPC is een automatische biedstrategie waarbij je toch nog manueel kan bijsturen. Dit geeft je iets meer controle tijdens we toch nog automatisch bieden. Een goede keuze als je zelf nog de touwtjes in handen wil hebben. Houd er wel rekening mee dat het moeilijker is om je veranderingen te controleren, want Google zal zonder melding mee de biedingen veranderen.

Klikken maximaliseren
Exact zoals de titel het draagt. Hiermee willen we zoveel mogelijk klikken genereren ongeacht conversies. Je kan hier wel een max. CPC instellen om de zeer dure zoekwoorden uit te sluiten.

Doelvertoningspercentage
Bepaal zelf hoe vaak je je advertentie zichtbaar wil maken op basis van de totale potentiële vertoningen van je campagne. Stel: je wil je advertentie op 80% van alle potentiële vertoningen zichtbaar maken. Dan kan je deze strategie instellen op 80% vertoningspercentage en zal Google hiervoor optimaliseren, ongeacht conversies.

Handmatige CPC
Met de manuele biedstrategie of handmatige CPC nemen we de volledige controle over alle biedingen. Zowel op zoekwoordniveau als apparaten, locaties, tijd… Bij Aimdigital gebruiken we deze biedstrategie nog erg vaak maar deze is enkel aanbevolen voor ervaren gebruikers.

De keuze is afhankelijk van je campagnedoel. We raden dan ook aan om te blijven testen. Zo zal je een goede balans vinden om samen met de machine learning van Google te werken. Opvallend is wel dat de automatische biedstrategieën beter en beter worden. Het is dus vaak nog schakelen en blijven testen tussen de verschillende biedstrategieën. Automatische biedstrategieën zijn ongetwijfeld de toekomst. Toch denken we dat de menselijke tussenkomst altijd nodig zal zijn om de campagnes in de juiste richting te sturen.