« naar blogoverzicht

August 17, 2020

Instagram Shopping activeren?
Volg deze 4 stappen.

Met Instagram Shopping kan je producten taggen in de foto's die je post op Instagram. Ideaal dus voor het taggen van producten op lifestyle foto's of overzichtsfoto's.

Hoe activeer je Instagram Shopping?

Om gebruik te kunnen maken van Instagram Shopping dien je te voldoen aan een aantal voorwaarden:
- Je bedrijf is gevestigd in een locatie waar Instagram Shopping actief is.
- Je bedrijf verkoopt fysieke goederen.
- Je Instagram account is een business account.

Voldoe je aan bovenstaande? Dan kan je beginnen met het stappenplan.

Stap 1: Instagram Shopping activeren in de app.

Het eerste wat je moet doen is Instagram Shopping activeren binnen de Instagram mobiele app zelf.  Open je applicatie en navigeer naar je Instagram Bedrijfsprofiel. Ga naar “Instellingen” >  “Bedrijf” > “Registreren voor Shopping”. Deze procedure kan tot 14 dagen duren en je ontvangt een melding in je app zodra de aanvraag is goedgekeurd. Indien je de melding hebt gemist, dan kan je terug gaan kijken naar deze instellingen om de status ervan te bekijken.

Stap 2: Open FB Business Manager en maak een FB Advertentieaccount.

Om Instagram Shopping te kunnen gebruiken moet je eerst beschikken over een Facebook Ad account. Ben je nog niet in het bezit van een Facebook Advertentieaccount? Dan kan je dat gemakkelijk aanmaken door te navigeren naar “Bedrijfsinstellingen” > Ad Accounts > Add (blauwe button).

Stap 3: Koppel je Instagram account met je Facebook Advertentieaccount.

Controleer vervolgens of je Instagram bedrijfsaccount reeds is gekoppeld met je Facebook Advertentieaccount. Surf naar “Bedrijfsinstellingen” > “Accounts” > “Instagram Accounts”. Daar kan je zien of jouw instagram account is gekoppeld. Staat deze leeg? Dan kan je op de Add button klikken.

Wanneer je instagram profiel wel zichtbaar is, dan kan je je instagram account selecteren en op de tab “Connected assets” klikken. Vervolgens kan je via de button “Add assets” jouw advertentieaccount selecteren.

Stap 4: Maak een Facebook catalogus.

De producten die je wil taggen op Instagram zullen opgehaald worden uit de Facebook Catalogus die je zelf maakt in Facebook Business Manager. Deze catalogus kan je maken en beheren in de Catalog Manager.  

Ga als volgt te werk: open je Business Manager menu in de linkerbovenhoek en selecteer “Catalog Manager”. Dit brengt je naar de plaats waar je jouw producten kan toevoegen in de vorm van een catalogus. Klik op “Create Catalog”.

Kies vervolgens jouw type bedrijf: E-commerce, travel, immo of auto’s.

Bij de configuratie van je Catalogus heb je 2 opties:

-       Ofwel upload je jouw producten via een datafeed

-       Ofwel maak je een koppeling met je webshop zodat alles automagically wordt toegevoegd. Let op: dit werkt enkel met Shopify,  Bigcommerce, Magento, Opencart of Woocommerce.

Ben je niet in het bezit van een datafeed noch een webshop uit de voorgestelde platformen? Dan kan je de producten ook manueel toevoegen in de catalogus. Selecteer daarvoor de optie “upload productinformatie”.

Wanneer je catalogus  foutloos is aangemaakt kan je nu bij het posten van een Instagram post of story jouw producten taggen.